Avslappningsterapi Autogen Träning

Autogen Träning

efter J.H. Schultz


Börja med detta övning. Det är på engelska men det funkar bra.


AUTOGEN TRÄNING utvecklades av en neurolog med namn Johannes Heinrich Schultz (1884—1970). År 1932 skrev han en bok om sin teori, där han förklarade att namnet var härlett från de grekiska orden autos, som betyder ”själv”, och genesis, som betyder ”födelse” eller ”ursprung”. Autogen träning betyder därför ordagrant en träning som har sitt ursprung eller föds inom en själv.


Den autogena träningen är indelad i två stadier, en grundkurs och en påbyggnadskurs. Grundkursen består av en serie om sex övningar, som successivt skall inläras och utföras under några minuter flera gånger om dagen. Varje övning inbegriper en kort fras som patienten uppmanas koncentrera sig på så intensivt som möjligt. Han skall i sitt sinne upprepa denna fras medan han utför övningen. 


När en person utför den första övningen och föreställer sig att ”högerarmen är väldigt tung”, känns därför armen verkligen tung. Efter detta första övningen följer den andra: ”Högra (vänstra) armen är väldigt varm.” Allteftersom varje sådant övning lärs in och övas tills det behärskas, läggs nya övningar till. De fyra sista övningarna ägnas åt att lära den övande att själv reglera hjärtverksamheten, andningen, de inre organen och sinnet. Under hela träninngen skall den övande alltid koncentrera sig på tanken: ”Jag är fullkomligt lugn.”


Avsikten är att uppnå fullständig fysisk avslappning för att därigenom lära sig att behärska kroppen, tvinga den att följa sinnets befallningar. 



Handbok för autogen träning


  • Lägg dig skönt tillrätta
  • Ta ett djupt andetag och blås ut luften Blunda
  • Tänk – Jag är fullständigt lugn


Öva 3 gånger/dag 5-10 min och vid sänggåendet Öka på med en suggestion i veckan


Övning Nr 1 VÄRME

Föreställer dig att det hänger en tung vikt på dina händer/armar/ben. Det är en känsla att något drår ner dig, du sjunker djupt i sanden, i sängen .......

        Mina armar är tunga, upprepa sex gånger.

        Jag är fullständigt lugn, upprepa tre gånger

        Mina ben är tunga x6
        Jag är fullständigt lugn x3       

        Hela min kropp är tung x6

        Jag är fullständigt lugn x3


Övning Nr 2 TUNGDEN

Föreställer dig att du ligger på stranden och solen skiner på dig, du ligger i en solarium eller något varmt som du tycker om.

         Mina armar är varma, upprepa sex gånger

         Jag är fullständigt lugn, upprepa tre gånger

         Mina ben är varma x6
         Jag är fullständigt lugn x3

         Hela min kropp är varm x6

         Jag är fullständigt lugn x3


Övning Nr 3 HJÄRTA

Förställer dig ditt hjärta och du ser hur det slå regelbundet och starkt

         Mitt hjärta slår regelbundet och starkt x6

         Jag är fullständigt lugn, upprepa tre gånger

         Mitt hjärta slå regelbundet och starkt x6
         Jag är fullständigt lugn x3

         Mitt hjärta slå regelbundet och starkt x6

         Jag är fullständigt lugn x3


Övning Nr 4 ANDNING

Föreställer dig att någon annan eler vinden t.ex hjälper dig att andas. Överge dig vinden.

        Min andning är lugn och skön, jag andas x6

        Jag är fullständigt lugn, upprepa tre gånger

        Min andning är lugn och skön, jag andas x6
        Jag är fullständigt lugn x3

        Min andning är lugn och skön, jag andas x6

        Jag är fullständigt lugn x3


Övning Nr 5 SOLARPLEXUS

Föresteller dig att du ligger i solen och solen skiner mest på mage över hekla solarplexus, centrum av livet.

        Min mage är varm, den sprider över solarplexus x6

        Jag är fullständigt lugn, upprepa tre gånger

        Min mage är varm, den sprider över solarplexus x6
        Jag är fullständigt lugn x3

        Min mage är varm, den sprider över solarplexus x6

        Jag är fullständigt lugn x3


Övning Nr 6 SVAL PANNA

Föreställer dig att det ligger an sval tvättlapp på din panna och så fort det blir lite varmare tar du den i kalt vatten och lägger den tillbaka på pannan.

        Min panna är angenem sval x6

        Jag är fullständigt lugn, upprepa tre gånger

        Min panna är angenem sval x6
        Jag är fullständigt lugn x3

        Min panna är angenem sval x6

        Jag är fullständigt lugn x3


När du kan alla moment, efter ca två månader, så räcker det med atttänka: Min högra arm är tung...Min högra arm är varm
Så kommer resten av sig själv.


Det finns andra autosuggestioner gällande inställning till livet, hantering av sjukdom, mindfulness osv. Detta lär du dig hos mig.






 



Utan regelbunden övning har autogen träning ingen effekt. Men för dem som behärskar tekniken fungerar det, och det kan vara en effektiv behandling för stressbeteende.


Effekter på kroppen är mätbara. Autogen används för att lindra symtomen på stress. Det kan också vara till hjälp med problem som ångest, trötthet och utbrändhet. Man kan använder den för att hantera smärta, minska sömnstörningar.


AT har också visat att behandla:


  • Förstoppning och diarré
  • Magbesvär
  • Hjärtslagsproblem
  • Högt blodtryck
  • Kalla händer eller fötter
  • Huvudvärk

Mer information ?

 
 
 
 
 

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du vår användning av cookies.

Acceptera