Depression

Depression - Psykotest - självhälptips

https://m.youtube.com/?#

Här finns det ett sk psykotest som kan hjälpa dig att känna hur stort ditt problem är.

3 = stämmer fullständigt 2 = stämmer ganska ofta

1 = stämmer ibland 0 = stämmer inte alls

 

Summera poängen och jämför den med utvärdering/analys under testet.

 

Jag rekommenderar att du printar ut formuläret utan bakgrund dvs utan färger.

 

Ta med dig det ifyllda psykotest till första mötet.

 

Depression och nedstämmdhet Självanalys

 

Poäng

 

Min/a poäng

0-1-2-3-4

Jag har sömnproblem

 

0-1-2-3-4

Jag funderar väldigt mycket

 

0-1-2-3-4

Jag har framtidsångest

 

0-1-2-3-4

Jag har problem att koncentrera mig och att komma ihåg saker

 

0-1-2-3-4

Jag känner mig för det mesta utan motivation, är utmattad och utan energi

 

0-1-2-3-4

Även aktiviteter som att borsta tänder eller tvätta mig kostar mig en hel del styrka

 

0-1-2-3-4

Jag kan inte längre vara glad

 

0-1-2-3-4

Jag känner mig underlägsen och värdelös

 

0-1-2-3-4

Jag känner mig som ett misslyckande

 

0-1-2-3-4

Jag tänker ofta att ta mitt liv

 

0-1-2-3-4

Jag har beslutångest

 

0-1-2-3-4

Jag har knappast något intresse av vad som händer runt omkring mig

 

0-1-2-3-4

Jag lider av svåra skuldkänslor

 

0-1-2-3-4

Jag har mycket självförebråelse

 

0-1-2-3-4

Allt verkar meningslöst för mig

 

0-1-2-3-4

Jag har inget hopp om att jag ska bli bättre

 

0-1-2-3-4

Jag känner mig döv och tom inåt

 

0-1-2-3-4

På morgonen känner jag att det är värst, på kvällen är mitt humör bättre

 

0-1-2-3-4

Jag har mycket mindre eller mycket mer aptit än tidigare

 

0-1-2-3-4

Jag har ingen sexuell lust längre

 

0-1-2-3-4

Jag har ingen lust till hobbies och fritidsaktiviteter

 

0-1-2-3-4

Jag lider av fysiska krämpor, såsom huvudvärk, buk- och ryggsmärtor

 

0-1-2-3-4

Jag lider av svår ångest och innre spänning

 

Summa

 

 

0 till 10

mindre problem - lite nedstämdhet ibland

11 till 28

mild/lindrig depression

29 till 45

gränsvärde - du är i farozonen - rådgivning behövs

mer än 45

psykoterapi är nödvändig för dig

Oavsätt poäng

om du har suicidtankar ring direkt eller prata med din husläkare

Sälvhjälptips

Hjälp med depression och nedstämdhet

 

Depression kan övervinnas. Du kan må bra igen. Men det finns ingen snabb hjälp.

Precis som din depression har utvecklat sig inom månader eller år så tar det tid att läka din depression.

Om du har en lindrig eller måttlig depression kan du hjälpa dig själv med hjälp av följande tips.

 

  • Du kan övervinna din depression om du är aktiv.
  • Din hopplöshet och brist på energi gör det dock svårt att vidta åtgärder som kan hjälpa dig att må bättre.
  • Redan nu gör en liten promenad, också om du känner at det att du behöver omänskliga krafter.
  • Föreställ dig att du har haft en gips på benen och har varit tvungen att gå på kryckor.
  • Detta är besvärlig och tröttande på början men du kan det, osäkert och långsamt.
  • Så är det med din depression. Varje liten aktiv steg som du gör, kommer det att bli bättre.

 

 

De viktigaste självhjälps tips och råd för att övervinna nedstämdhet:

 

  • TIPS 1:

Ha tålamod med din psykisk och fysisk kondition.

Du säger antagligen ofta: "Nu kan du inte ens det mer du kan ingenting mer.".

Det är förståeligt att du är besvikna och deprimerad av det. Med sådana negativa och nedvärderade tankar matar du din depressiame

Du blir helt frisk igen.

Lyssna inte på ditt inre röst som säger att det är för svårt eller omöjligt. Denna känsla är rena fusk! Varje deprimerad person känns så.

Faktum är: Små steg är genomförbara och möjliga, även om det kostar ansträngning men du måste övervinna dig.

 

 

  • TIPS 2:

Gör små mål för dagen (!)

Det är bra att sätta upp små dagliga mål, små (!) Gör aktiviteter och att känn dig nöjd med de!

Din depression hindrar dig så som du är fast gjuten. Dina depressiva tankar och känslor hindra dig från att tänka agera och känna som förut.

 

  • TIPS 3:

Rikta din blick mot det positiva

Om du är deprimerad, suger du allt negativt som en svamp. Att komma bort från negativa funderingar, är det bra om du riktar din uppmärksamhete till allt som som kan vara positiv.

T. ex

Vad är jag tacksam för?

Vem älskar jag och vem älskar mig?

Vad skulle vara bra för mig nu?

Hur kan jag muntra upp mig upp?

 

 

  • TIPS 4:

Kom igång med fysiskt träning

En mycket effektiv anti-depressiva är rörelse. Studier visar att man kan lindra depression enbart genom regelbunden motion och kan förbättra stämningen.

Gör någt dom du tidigare tyckte om t.ex skapa något som kan. Med varje steg får du mer självförtroende och mod.

Rör dig utomhus och i ljus, då blir ditt humör också ljusare.

 

  • TIPS 5:

Äter hälsosam kost

Studier har visat att en låg proteinhalt, hög kolhydrater, kost rik på fisk och olivolja har positiv effekt på humöret.

 

  • TIPS 6:

Undvik att sova på dagtid

Begränsa din din tid i sängen till totalt ca 7 timmar per dag.

Under inga omständigheter bör du ta endast läkemedel för att övervinna din depression. Mediciner kan hjälpa stödjande, men inte ta itu med orsakerna till depression.

Gör samtidigt på läkemedelsbehandling definitivt en psykoterapi med en psykoterapeut.

Vid svår depression är behandling med antidepressiva läkemedel och psykoterapi det mest effektiva!

Vid lindrig och måttlig depression är psykoterapi behandling vanligtvis tillräcklig.

 

Lycka till

 

 

Anmälning